In welke mate beschouwen je collega’s, je klanten en je concurrenten jou als een toonaangevend expert — een autoriteit — in jouw vakgebied? Het lijkt een eenvoudige vraag, maar het antwoord is bijzonder complex.
Autoriteit is vooral belangrijk omdat vele mensen het over het hoofd zien. Ze geloven dat autoriteit voor hen niet van toepassing is, tenzij ze een eigen bedrijf leiden. Ze hebben ook vaak het gevoel dat een autoriteit worden te uitdagend of te moeilijk is. Dit creëert een kans voor jou. Wanneer jij bereid bent om dergelijke inspanning wél te leveren, plaats je jezelf in een elitegroep. Iemand die zowel binnen als buiten zijn bedrijf als een leidende autoriteit wordt herkend, verbetert zijn waarde spectaculair. Dit hangt natuurlijk in grote mate af van hoe sterk de huidige markt jou als topexpert in jouw vakgebied percipieert. De grootste autoriteiten zijn mensen die een manier hebben gevonden om hun expertise te benutten in hun eigen voordeel. Denk gerust even na wat dit voor jou kan betekenen… De mensen hebben immers een probleem. Er is te veel informatie! De media zijn verzadigd met informatie. Er komt zo veel op je af en je hebt zo veel keuzemogelijkheden dat een heldere besluitvorming bijna onmogelijk is. Een systeemexpert helpt in deze situatie door een decision leader te zijn. Dat geeft de mensen het gevoel dat ze met een gerust hart kunnen beslissen. Door te luisteren naar de aanbevelingen van mensen die we als autoriteit beschouwen, krijgen we het gevoel dat we ons huiswerk hebben gedaan. Daarom zoeken we autoriteiten op. En dat zijn zeker geen beroemdheden. Het zijn mentoren, leerkrachten, leiders, vrienden, collega’s of misschien zelfs je baas. Iedereen dus. Iedereen heeft de mogelijkheid om een systeemexpert te worden op een bepaald gebied. De vraag is niet óf je een expertise te bieden hebt, maar wel wát je expertise is. En natuurlijk moet je je ook afvragen wie het meest geïnteresseerd is om te leren wat jij weet. Wanneer je autoriteit ontwikkelt, verhogen je kansen om anderen van dienst te zijn. Hou deze blog in de gaten. Dat zal je helpen om je expertisegebied te identificeren en vervolgens te werken aan strategieën die je kan gebruiken om autoriteit te ontwikkelen. Dit kan zowel binnen jouw bedrijf als in de gemeenschap. Als je dit kan bewerkstelligen, zal je een aanzienlijke vooruitgang boeken om onmisbaar en van onschatbare waarde te worden.
1 Reactie
|
AuteurAls trainer en coach krijg ik regelmatig vragen. Via deze blog deel ik de inzichten die hieruit voortvloeien. Archieven
November 2019
Thema's
Alles
|