Draagvlak. Een mooi en uniek Nederlands woord. In het Engels heet het ‘buy-in’, maar dat vond ik persoonlijk altijd een beetje manipulatief klinken. In essentie betekent draagvlak dat er een algemene consensus en ontvankelijkheid bestaat m.b.t. de vooropgestelde doelstellingen, rollen, waarden en strategie in een organisatie.
Het verkrijgen van draagvlak is essentieel voor jouw rol als systeemexpert. Het maakt daarbij niet uit of je een vaste medewerker bent of een buitenstaander (een consultant of coach bijvoorbeeld). Dat er draagvlak moet zijn voor jouw rol en opdracht is ontegensprekelijk belangrijk. Het verkrijgen van draagvlak is echter afhankelijk van het soort bedrijf of organisatie waarin je werkzaam bent. Draagvlak in de kleine of sterk groeiende bedrijven Laten we eerst kijken naar de kleine of sterk groeiende bedrijven. Deze zijn afhankelijk van mensen die flexibel zijn en die alles doen wat nodig is om resultaten te behalen. Daarom worden opleidingen vaak mondeling en zonder documentatie gegeven. Waarschijnlijk gaat het daar al een hele tijd op die manier aan toe. De zaakvoerders en CEO’s van deze bedrijven erkennen vaak wel de noodzaak om systemen te documenteren, maar zijn zodanig druk in de weer en gevangen in het dag-tot-dagwerken dat ze simpelweg niet in staat zijn om aan hun systemen en documentatie te werken. Als je in een klein bedrijf de zaakvoerder of verantwoordelijke kan benaderen en kan aanbieden om de systemen van het bedrijf te documenteren, zal dit meestal zeer positief worden ontvangen. Zorg er alleen voor dat je toestemming en draagvlak van iemand hebt voor je van start gaat. Draagvlak in de grotere, meer gevestigde bedrijven Vervolgens bekijken we de grotere, meer gevestigde bedrijven. Zij draaien al meerdere jaren, hebben meerdere hiërarchische niveaus van management en hebben waarschijnlijk al hun systemen tot op zekere hoogte gedocumenteerd. Ben je werkzaam in zo’n bedrijf, dan moet je al wat dieper graven om een systeemexpert te worden. Je mag niet degene zijn die de systemen documenteert, maar in plaats daarvan zal je de cruciale systemen beheersen en zelfs suggesties aanbieden om ze verder te verfijnen. Een voorbeeld: Als ik Sales Executive zou zijn in een grote onderneming wil ik eerst alle mogelijke zaken leren over de aanbevolen salesprocessen van het bedrijf om ze vervolgens in concreto te gebruiken. Ik test elk aspect van die salesprocessen en richt suggesties voor verbetering aan mijn manager. Ik kan ook documentatie schrijven om de systemen te ondersteunen, bv. nuttige tips om in gedachten te houden of een top 10 van klantenbezwaren. Hoe meer ik ingebed raak in de bestaande bedrijfssystemen en hoe meer verfijningen ik voorstel, des te meer zal ik worden erkend als een autoriteit op dat gebied. Natuurlijk blijven de bedrijfsculturele normen van toepassing. Wees voorzichtig in de manier waarop je bepaalde ideeën voorstelt. Volg de richtlijnen die zijn vastgelegd binnen je bedrijf. Het kan enige tijd duren voordat je autoriteit hebt opgebouwd en wordt herkend in een groter bedrijf. Maar als je consequent een inspanning levert om deze systemen te beheren, zal geleidelijk de mogelijkheid komen om als systeemexpert erkend te worden. Of je nu in een klein en groeiend bedrijf werkt of een groter, meer gevestigd bedrijf… Er zijn tal van mogelijkheden voor jou om een systeemexpert te worden!
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
AuteurAls trainer en coach krijg ik regelmatig vragen. Via deze blog deel ik de inzichten die hieruit voortvloeien. Archieven
November 2019
Thema's
Alles
|