In zijn boek "From Coach to Awakener" geeft Robert Dilts een goed overzicht van de diverse leiderschapsrollen die je kan aannemen. Eén van de voornaamste rollen is die van de sponsor. Het idee dat je als mens een sponsor kan zijn voor je medemens is zo oud als de mensheid zelf.
Het heeft vele namen gekregen; peterschap, mentorschap, coaching, training enz. Veel van deze klassieke termen kunnen echter gepercipieerd worden als een leerling-leermeester verhouding. Eén van mijn diepste grondgedachten is dat iedereen even-waardig is. Niemand heeft de wijsheid in pacht. Iedereen maakt een levenslang leerproces door. Daarbij kunnen we allemaal wel wat ruggensteun gebruiken. De beste manier om die te verzorgen is om elkaar daadwerkelijk ruggensteun te bieden. Sponsorship is dus niet hetzelfde als iemand ‘helpen’. Het betekent ook niet dat je als sponsor iets meer of beter zou weten dan een ander. Het gaat er wel om dat je iets van jouw tijd aanreikt om 100% aandacht te geven aan iemand die daarom vraagt. Sponsorship ≠ Sponsoring Sponsorship is niet hetzelfde als “sponsoring”, wat doorgaans een commerciële transactie is. Beide termen kennen wel een gemeenschappelijke oorsprong; namelijk dat de sponsor gelooft in het potentieel van de gesponsorde en deze wil ondersteunen om dat potentieel te ontwikkelen. Ik geloof dat elkeen het potentieel heeft, en het ook verdient, om succesvol te zijn. Soms echter wordt de weg naar succes bemoeilijkt door obstakels en limieten. Je kan als mens geconfronteerd worden met beperkende gedragspatronen, beperkende overtuigingen, beperkingen in het systeem. Misschien heb je het geluk dat jouw omgeving (thuis, werk) al heel wat handvaten aanreikt die hieraan kunnen verhelpen. Toch is het niet zo dat wat voor de ene goed werkt, ook goed werkt voor een ander. We zijn immers allemaal actief in diverse contexten, elk met een eigen achtergrond, ervaring en skillset. Geef sponsorship-boodschappen Daarom is het goed om een Sponsor te hebben. Iemand bij wie je altijd terecht kan. Jouw Sponsor zal jou bijstaan, niet om het werk uit je handen te nemen, maar wel om te challengen, denkkaders te verruimen, je te verbinden met anderen. Wanneer dat oprecht gebeurt, zal jouw sponsor dat doen zonder oordeel over wat, hoe en waarom je jouw doelen wil nastreven. Dat maak je Sponsor duidelijk door het geven van de volgende positieve Sponsorship-boodschappen: - Ik zie jou! - Ik geloof in jou! - Ik waardeer jouw visie! - Ik steun je in jouw ambitie! - Je bent hier thuis! - Je bent een waardevol lid van ons team! - Wat je bijdraagt is belangrijk! - Wat je bijdraagt is waardevol! Aan de oppervlakte lijkt Sponsorship dus eenvoudig. Toch zal je merken dat het uitspreken van dit soort boodschappen niet altijd makkelijk is. Vaak heb je te maken met een oordeel, of ken de ‘de oplossing’ voor iemands probleem-situatie. Of soms wil je zelf streven naar een win-win. Actief Sponsorship is belangeloze belangstelling. Zonder oordeel. Zonder het aanreiken van ‘de’ oplossing. Zonder streven naar een ‘winst’ voor jezelf en dat maakt Sponsorship een bijzondere uitdaging. Als sponsor ontwikkel je een mindset van toegankelijkheid, ontvankelijkheid en los van oordeel. Je bent als het ware een actieve getuige van iemands ‘route’. Wherever it may go… Maar wanneer je oprecht actief Sponsorship opneemt voor iemand, dan krijg je daar heel wat voor terug. Wederkerigheid is bij veel mensen immers een sterke impuls. Wil je meer weten wat Sponsorship kan betekenen voor jou en jouw organisatie? Contacteer mij. Ik ben benieuwd naar jouw vragen.
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
AuteurAls trainer en coach krijg ik regelmatig vragen. Via deze blog deel ik de inzichten die hieruit voortvloeien. Archieven
November 2019
Thema's
Alles
|